- Kategori
-
- Chiptuning Alfa Romeo 108
- Chiptuning Audi 370
- Chiptuning BMW 477
- Chiptuning Chevrolet 50
- Chiptuning Chrysler 16
- Chiptuning Citroen 214
- Chiptuning Dodge 28
- Chiptuning Fiat 164
- Chiptuning Ford 301
- Chiptuning Honda 32
- Chiptuning Hyundai 105
- Chiptuning Iveco 17
- Chiptuning Jaguar 68
- Chiptuning Jeep 39
- Chiptuning Kia 89
- Chiptuning Lancia 47
- Chiptuning Land Rover 88
- Chiptuning Lexus 12
- Chiptuning Mazda 43
- Chiptuning Mercedes 387
- Chiptuning Mini 46
- Chiptuning Mitsubishi 60
- Chiptuning Nissan 113
- Chiptuning Opel 276
- Chiptuning Peugeot 168
- Chiptuning Renault 201
- Chiptuning Rover 1
- Chiptuning Saab 6
- Chiptuning Seat 155
- Chiptuning Skoda 130
- Chiptuning Smart 13
- Chiptuning Subaru 12
- Chiptuning Suzuki 25
- Chiptuning Ssang Yong 15
- Chiptuning Toyota 95
- Chiptuning Volvo 236
- Chiptuning VW 494
Chiptuning
For å finne chiptuning til din bil bruk hurtigoppslaget på toppen av siden
Styr chiptuning med app fra mobilen
-
- I tillegg til ordinære manuelle bokser har vi chiptuning enheter som kan styres fra mobiltelefon (Iphone og Android). I tillegg til å kunne endre program manuelt med en bryter på boksen kan man nå styre alt fra mobiltelefonen. Man kan slå av og på og endre program.
- Vi leverer chiptuning til bl.a. Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Opel, Toyota, Volkswagen og Volvo.
- En del nyere biler har et mer krevende system og trenger derfor justering av turbo i tillegg til innsprøytningen ved chiptuning. Derfor leveres mange av de nye boksene med tilkobling til to steder; innsprøytning og luftmater til turbo. Begge kontaktene er selvsagt originale og bare til å klikke på plass som før.
- Økt effekt. Med denne modulen gjør at man kan hente ut økt effekt i forhold til forrige versjon DTK chiptuning.
- Solid og vanntett. I tillegg til at boksen er helt tett er det også brukt automotive-kontakter som takler både fukt og høy temperatur. Levetiden vil mange år selv under krevende forhold.
- Fungerer på en rekke biler som chiptuning moduler før ikke kunne brukes på.
- Enklere å bytte mellom biler. Den nye modulen vil ha funksjonalitet for alle typer motorstyringer innebygd og det vil være vesentlig enklere og flere modeller man kan benytte samme modul på. Vi gir 50% rabatt ved bilskifte.
Chiptuning for biler
Dette er en frittstående enhet som man selv kobler enkelt til en kontakt i motoren. Denne overstyrer så signalene som går fra ECU til drivstoffpumpen. Det er svært enkel å installere selv og har en god effekt. Det har de siste årene være en rivende utvikling på dette området og der det før var dårlige analoge produkter finnes det i dag meget gode digitale chiptuning løsninger som gjør praktisk talt samme jobben som ved fysisk chiptuning. Og samtidig beholder man full kontroll med motoren og kan ta bort tuningmodulen på noen minutter hvis man ønsker det. Idet tuningmodulen er fjernet fra bilen fremstår den som original.
Effekten ved bruk av tuningmodul varierer fra modell til modell likt med all annen chiptuning. Vi selger kun tuningmoduler til motorer vi kan levere med originale kontakter som monteres rett på eksisterende kontakter. Det finnes moduler til flere modeller, men uten kontakter. Disse må loddes på og vi selger ikke disse og anbefaler heller ikke å utføre dette selv. Finn chiptuning for din bil
DTK chiptuning
Ved andre former for chiptuning går man aktivt inn og endrer «fysisk» i bilens programvare eller styringsenhet, ECU. Med denne metoden kan man ikke fjerne chiptuning enkelt selv, men må inn på verksted for å resette eller omprogrammere styringsenheten. Med DTK Chiptuning fjerner man selv tuningen på minutter.
En underkategori her er en metode der man har en liten enhet som man kobler til diagnosestikket, OBD, i bilen og leser ut originalprogrammet selv og erstatter dette med et nytt program. Da har man bedre kontroll med dette selv og kan i tilfeller hvor det er ønsket gå tilbake fra chiptuning til det originale programmet. Det er det samme som å få gjort chiptuning på et verksted hos en leverandør, men man har altså tilgang til originalprogrammet selv. Det finnes under mange forskjellige navn som PPC, OBD chipping, BSR, SPD, Isoftloader og andre.
Multiprogram chiptuning
Kjøper du chiptuning fra DTK får du en rekke valgmuligheter mht. profil og program. En DTK-modul er en liten datamaskin hvor vi har lagret en rekke forskjellige programmer som kan enkelt velges med en bryter på innsiden av modulen eller fra fjernkontroll på telefon.
Best på effekt
Vi selger kun digitale chiptuning moduler som er tilpasset hver enkelt motor. Da styrer man hvor i registeret man øker kraften og det er langt mer skånsomt og sikkert enn en analog modul. Man får da også muligheten til å øke kraften mer de stedene i registeret motoren takler det. Slik får man både mer effekt og en langt sikrere chiptuning. Er prisen mistenkelig lav for chiptuning er kvaliteten helt sikkert deretter. Mange påstår de har best effekt på sine tuningmoduler, men sannheten er at det er marginale forskjeller i makseffekt mellom de forskjellige alternativene.
Dårligst effekt og kvalitet har de analoge chiptuningmodulene som ukritisk gir et større trykk på drivstoffpumpen i hele registeret på motoren. Dette er ikke bra og bruker å fungere dårlig på de fleste modeller. Det er stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene på hvor enkel eller vanskelige er innen tuning. Den store forskjellen fra leverandør til leverandør på tuning eller chiptuning ligger i produktets kvalitet som inkluderer flere forhold, hvor stor effekt man kan få, hvor skånsom den er for motoren, fungerer med automatgir og dieselpartikkelfilter og selvsagt kundeservice og sikkerhet rundt selskapet du handler med.
Enklest installasjon av chiptuning - se eksempelvideoer her
En årsak til Biltuning.no sin suksess er at vi har rendyrket konseptet med enkel installasjon. Vi har en bevisst politikk om kun å selge produkter som er enkle å installere, såkalt plug&drive. Det finnes tuningprodukter til praktisk talt alle biler, men en del av disse krever installering i form av lodding og "strømtyver". Vi selger ikke disse. Kjøper du hos oss så har du garanti for at du får et produkt med kun kontakter som skal klikkes på plass i motoren din - noe absolutt alle kan gjøre uten noe som helst kunnskap om bil og motor.
DTK chiptuning remote - et klikk og man er original...
Våre chiptuning tuningmoduler kan leveres med fjernkontroll. Det vil si at man kan slå tuningmodulen av fra innsiden av bilen med et tastetrykk hvis man ønsker det. Fjernkontrollen er så liten at man lett henger den på nøkkelknippet (15x35x55mm). Det er en rekke situasjoner hvor man kan tenke seg at bilen fremstår som original, noe som tidligere krevde at man måtte demontere enheten eller åpne panseret for å slå den av - nå kan man altså gjøre det med et tastetrykk.
Man velger under bestillingen om man vil ha med eller uten fjernkontroll.
- Et klikk og den ekstra effekten er fjernet
- Motoren stopper ikke når man slår av modulen i fart. Kun tuningen slås av og motoren er original.
- Fordel ved flere brukere av bilen - kun eieren kan aktivere den øke effekten
- Kan slås av når en ekstra effekt ikke er nødvendig - f.eks. på vinterføre
- Modulen starter i samme modus som da motoren ble stoppet - man trenger altså ikke slå den på for hver start
Justering av chiptuning
Alle våre chiptuningløsninger blir levert med justeringsmuligheter. Modulene er tilpasset hver enkelt bil, men det varierer faktisk fra bil til bil hvilken effekt man faktisk får. Dette kan variere på grunn av bilen kjørelengde, bruk og andre faktorer. Derfor er det en justeringsmulighet som er ment brukt i de tilfeller hvor man ikke får ønsket effekt slik den er stilt fra oss. Denne muligheten skal ikke misbrukes og man skal ikke justere på mer effekt enn at det er godt merkbart. Det følger med detaljerte manualer for alle chiptuning produkter både med bilde av hvordan man skal justere og hvordan man skal justere chiptuning modulen.
Bytteordning
De fleste av våre chiptuningmoduler leveres med utskiftbar kontakt og kan derfor omprogrammeres til å benytte i ny bil hvis man skifter. Det finnes en rekke forskjellige systemer; Siemens, Bosch, Denso m.fl. I tillegg finnes det forskjellige kontakter for de forskjellige innsprøytningssystemene; common rail, PD, VP44 og VP37. Vi leverer til alle disse og de fleste kan omprogrammeres eller ombygges. Vi tilbyr 50% rabatt ved bilbytte.
Justering av turbotrykk ved chiptuning
Etter hvert som motorene har blitt mer avanserte har også chiptuning og tuningmoduler blitt det. Litt eldre biler bruker tuningmoduler med tilkobling kun på drivstoffpumpen. En del nyere biler krever tilkobling også på turbo i tillegg. Det er uansett like enkelt å installere da også modulene som krever turbotilkobling blir levert med originale kontakter som bare klikkes på plass.
Det finnes en del modeller som ganske enkelt ikke fungerer uten turbotilkobling og dette må man eventuelt sørge for å sjekke at leverandøren har tilgjengelig på nyere biler. Dette gjelder ikke alle merker. Vi har oversikt over hvilke som krever turbotilkobling og du får det mest passende produktet for din motor. Vi utvikler stadig nye produkter for å henge med i den teknologiske utviklingen på motorer.
Dieselpartikkelfilter og chiptuning
Alle nyere biler er levert med dieselpartikkelfilter. Disse er sensitive for bruk av chiptuning og er en klar årsak til at man bør velge chiptuning av høy kvalitet. En analog boks av lav kvalitet vil øke utslippsmengden slik at filetert kan gå tett raskere enn det normalt skal gjøre. Med våre digitale chiptuning moduler som er tilpasset hver enkelt bil blir ikke dette noe problem. Chiptuning av lav kvalitet øker ofte utslippet i så stor grad at man kan se svart røyk fra eksosen. Da går filteret raskere tett.
Chiptuning: Hvordan fungerer det?
En tuningmodul gir betydelig økning i effekt og krefter i motoren og samtidig svak nedgang i forbruket. Kort fortalt så sørger tuningmodulen for en bedre forstøving av drivstoffet som blir sprutet inn fra dieselpumpen, noe som fører til en mer effektiv forbrenning og økt effekt og dreiemoment. Hvorfor gjør ikke produsentene dette selv...? Innledningsvis er det også interessant at de aller fleste biler har lavere effekt enn det som er oppgitt fra produsent - man har altså betalt skatter og avgifter for mer effekt enn hva man virkelig har og har derfor som regel noe å gå på i henhold til å øke effekten i motoren.
En motor som er utstyrt med innsprøytningssystem har en elektronisk enhet kalt ECU, som er styringsenheten som gir signaler til blant annet dieselpumpen i tillegg til alle andre funksjoner i motoren. For å sikre at alle parametre er riktige i alle situasjoner er det "kart" eller ferdig program som angir bl.a. riktig innsprøytning til enhver tid gjennom hele registeret.
Dette lagrede programmet anslår omtrentlige verdier for innsprøytningen. Et annet program, også lagret i styringsenheten, sammenligner de ferdige dataene for innsprøytning med verdier fra sensorer som registrerer de faktiske data for innsprøytning og korrigerer dette mot det lagrede programmets innstillinger. Parametrene i den ferdig lagrede programmet i styringsenheten er fra produsenten stilt til et lavere nivå enn hva som er optimalt. Det er flere grunner til dette.
Blant annet så er en motor kalibrert for å tåle dårlig behandling over lengre tid uten å ta alvorlig skade av det. Motoren kan bl.a. være tilført drivstoff med dårlig kvalitet, generelt er motorer kalibrert for å tåle lav kvalitet på drivstoff over lengre tid. På den ene siden er det meget høye toleransegrenser for dårlig behandling av motoren, mens på den andre siden resulterer dette i unødvendig høyt forbruk og lavere uttak av moment/effekt enn ved optimal styring og fininnstilling av innsprøytningen. Det er blant annet dette vår modul for dieseloptimalisering endrer ved å optimalisere signalene som kommer fra styringsenheten og inn til innsprøytningen.
En motor skal kunne arbeide med et minimum av drivstofftilførsel. De internasjonale standardene bestemmer hvilke hastigheter drivstoffmålinger skal referere til, f.eks. 90 og 120 km/t. Produsenter gjør da sitt beste for å minimere ytelsen, og dermed forbruket, i de områdene. Dette resulterer dessverre i kunstige "hull" i akselerasjonsevnen. Betydelige begrensninger er også gjerne programmert i registeret under 3000 o/min for å bedre målingene på bykjøring, noe som resulterer i meget dårlig respons og akselerasjon ved slik kjøring.
Motorer, eller rettere sagt brukerne av disse, er over hele Europa rammet av forskjellige regler og regimer med hensyn til skattlegging. Motorer i Norge er karakterisert av mindre kraft enn tilsvarende i Japan og USA f.eks. Dette er motorer som er praktisk talt identiske, men forskjeller i styringssignalene bestemmer effekt og dreiemoment.
Vår tuningmodul endrer signalene fra styringsenheten til innsprøytningen med det resultat at motoren får betydelig mer kraft og samtidig nedgang i forbruket. Den henter ganske enkelt potensialet ut av motoren din med hensyn til forbruk og ytelse.
Enklest installasjon av chiptuning
En årsak til Biltuning.no sin suksess er at vi har rendyrket konseptet med enkel installasjon. Vi har en bevisst politikk om kun å selge produkter som er enkle å installere, såkalt plug&drive. Det finnes tuningprodukter til praktisk talt alle biler, men en del av disse krever installering i form av lodding og "strømtyver". Vi selger ikke disse. Kjøper du hos oss så har du garanti om at du får et produkt med kun kontakter som skal klikkes på plass i motoren din - noe absolutt alle kan gjøre uten noe som helst kunnskap om bil og motor.
Så enkel er monteringen: du drar ut kontakten som går fra styringsenheten til drivstoffpumpen og klikker inn tuningboksen. Her finner du noen få eksempler på montering. Når du kjøper følger det med bilde av motoren din og stedet produktet skal plugges inn.
MERK: Videoene i linken under er kun et utvalg eksempler. Det følger med bilder av din motor og installasjon sammen med produktet.
ORIGINAL | Med Chiptuning | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HK | CCM | NM | KW | HK | NM | |||
1 Hurtigbestilling |