chiptuning

NB! Fri frakt - ingen gebyr. Husk frakt og gebyr ved sammenligning av priser!

  
Klikk her om du ikke finner bilen din

Spørsmål og svar om tuning

Kan jeg montere DTK selv?

Dette er en av de største fordelene med DTK. I motsetning til vanlig chiptuning er montering av DTK så enkelt at de alle klarer dette helt på egen hånd. Detaljer

DTK hjelper deg å utnytte effektpotensial på en bedre måte

DTK er en digital enhet som kobles mellom motorens elektroniske motorstyring og innsprøytingssystemet. DTK går inn og tilpasser funksjonen til motorens originale innsprøytningssystem og øker effekten og senker samtidig forbruket i de fleste tilfeller, spesielt på langkjøring. Med DTK Diesel Tuning installert får motoren en bedre virkningsgrad.

Er den økte motoreffekten merkbar?

Økningen i styrke merkes svært godt. Gjennom en betydelig økning i dreiemomentet merker man spesielt i mellomregisteret en markant forbedring. Ved forbikjøringer i vanlige hastigheter uten girskift og i oppoverbakker vil økt dreiemoment gi en tydelig forbedring av kraftreservene. Motoren oppleves ofte som mer turtallsvillig og mer lik en bensindrevet motor. Akselerasjonen blir betydelig forbedret og man får også "lengre" gir, noe som på bykjøring resulterer i mindre giring og man kan typisk benytte tredjegiret i langt større grad som gjennom rundkjøringer o.l. uten å måtte ned i gir for å hente kraft. En dieselmotor jobber mest mellom rundt 1200 o/min og i overkant av 3000 o/min. Det er også der man trenger kraften. Det vet alle som har en moderne turbodieselbil. Våre moduler gir betydelig økning i det området, men liten økning i området rundt 4000 o/min hvor toppeffekten på en motor gjerne måles - og som man betaler avgift utifra. Man risikerer altså ikke enorme bøter ved bruk av DTK. Dette er mulig fordi DTK er digitale moduler med program for den enkelte motor og motors originale effektkurve. Benytter man en dårlig og billig anaolog modul som ukritisk øker effekten i effektkurven kan det stille seg annerledes. Skal man benytte tuning bør det være et anerkjent merke og fra et seriøst firma.

Hva er viktig når man velger leverandør av tuning?

Det har dukket opp en rekke kopier av Biltuning.no. Det er ofte til og med forsøkt kopiert vårt design på nettbutikken. Disse konkurrerer gjerne ved å love en ytelse utover det som er forsvarlig og samtidig selge til en pris som ikke tilsvarer at det er god kvalitet. Man skal være forsiktig når man velger leverandør av tuning. Sjekk gjerne referanser og om det er fulltids kundeservice og om eierselskapet er et økonomisk solid aksjeselskap eller om det er drevet fra et gutterom med tilsvarende evner til å følge opp kunder og garantier og forpliktelser. Og hvor lenge selskapet har drevet i bransjen. Typisk er at disse eksisterer noen få måneder og når reklamasjonene er for mange og store forsvinner aktøren. Vi har drevet med dette i mange år og har tre personer ansatt på heltid på kundeservice, profesjonelle manualer, god økonomi til å følge opp våre forpliktelser og et meget godt produkt som gjennom flere år er vel utprøvd. Vi er ikke den eneste seriøse leverandøren av modulbasert dieseltuning, men en av en liten håndfull. Biltuning.no er eid av Biltuning AS. Vi opplever stadig oftere at kunder som har kjøpt produkter hos useriøse aktører kontakter oss for hjelp - enten det er for å få manualer for montering eller råd om andre forhold da selgeren enten ikke svarer eller rett og slett er borte.

Består bilen EU-kontroll etter montering av DTK?

Ja, bilen vil etter montering fortsatt tilfredsstille kravene til avgasser o.l. Enheten tas også veldig raskt av hvis man foretrekker det før service eller EU-kontroll eller andre anledninger.

Kan bilen settes tilbake i original stand?

Ja, ved å enkelt fjerne hele enheten inklusive kabling er bilen akkurat som original og ingen sport etter tuning. Dette er sammen med den enkle installasjon/avinstallasjon en av de store fordelene med denne formen for tuning.

Kan man se at DTK er installert fra utsiden av bilen?

Nei, endringene er ikke synlige i og med at det eneste som er gjort er at DTK-boksen er montert under panseret.

Vil motorelektronikken fungere som vanlig?

Ja, i og med at monteringen av DTK ikke gjør noen permanente inngrep i bilens originale elektroniske systemer kan alle servicefunksjoner avleses som vanlig på service. Det er heller ikke noen konflikt mellom DTK og andre elektroniske styringssystemer.

Vil verkstedet få opp en feilmelding i sitt system etter montering av DTK?

Nei, i og med at DTK ikke er noe permanent inngrep i den originale motorstyringen.

Må bilen oftere på service?

DTK påvirker ikke bilens generelle serviceintervaller.

Finner du ikke svar på ditt spørsmål her så ta kontakt med kundeservice.